Kan jag gå gymnasiet i Spanien?

07 maj 2023
Hej! Jag går vård och omsorg programmet och har snart efter sommaren gått klart 1 år, men min familj och jag vill flytta till spanien. Jag vill ej gå om ett år och jag vet inte om dem har vård och omsorg linjen i spanien. Vad kan jag göra?

08 maj 2023

Det spanska skolsystemet är inte samma som i Sverige. Du måste även ha behörighet till ett spansk gymnasium för att du ska kunna börja där. Jag rekommenderar att du kollar upp om det finns någon svensk eller skandinavisk gymnasieskola på platsen ni ska flytta till och isåfall tar kontakt med dem. Det finn en del sådana i Spanien. Annars kan du också kolla med en internationell skola. Jag tror dock att du måste räkna med att byta program om du flyttar.

Lycka till! / Petra, SYV