👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Hur funkar basår?

07 maj 2023
Hej
Jag som läser vård och omsorg på gymnasiet hur kan jag bli behörighet till läkare utbildningen.
Om man läser grund ämnena på basåret då ger de inte betyget som kan påverka meriten, . frågan är hur ska jag bli behörighet då?
Är det möjligt att komma till läkare utbildningen om man får A i alla vård ämnena plus att läsa basåret?

08 maj 2023

Du kan läsa basåret och bli behörig genom det. Basåret ger dig alla behörighetsgivande kurser men de påverkar inte ditt betygssnitt. Så om du har A i alla ämnen på Vård-och omsorgsprogrammet är det ett bra val att läsa basåret för att få behörigheten.

Lycka till! / Petra, SYV