Sök utbildning 👉

Hur funkar moderna språk i gymnaiset?

06 maj 2023

Jag går just nu i Högstadiet (åk8) och ska snart börja med mitt gymnasieval. Planen är att jag ska gå Samhällsvetenskap.
På moderna språk 1, 2 osv...
Vad för språk läser man? Även hört att man kan läsa sitt modersmål. Kan jag göra det som ett ämne? I mitt fall Litauiska.

08 maj 2023

Vilka språk du kan välja mellan beror på vad skolan du ska gå kan erbjuda. Så kolla med dem vad de har. Det vanligaste är att man fortsätter med det språk man läst innan men det går att byta. Ibland kan man läsa sitt modersmål som modernt språk för att skolan kan erbjuda det.

Man kan också läsa modersmål som individuellt val och då ingår det i meritvärdet (men ger inte meritpoäng). Har du läst modersmål som utökade kurser kommer de inte att räknas med i betygen alls.