Vad är mina rättigheter i gymnaiset?

05 maj 2023
Hejsan, jag går på gymnasiet, linje restaurang & livsmedel och är 3an nu.

Under tiden fick jag aldrig ha engelska som tex 1an och 2an. Jag har bett till rektor samt SYV hela tiden att jag behöver ha engelska men dom vägrar fixa engelska lektion åt mig för kunna må klar med engelska gymnasiet arbeten 1an och 2an. (Är klar med grundskolan engelska som betyg E)

Vad kan jag göra? Hur ska jag få kunna examen när jag får aldrig Engelska? Har jag rätt anmälan skolan pga dom fixar ej engelska åt mig?

08 maj 2023

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig då jag inte riktigt förstår situationen. Jag rekommenderar att du tar upp frågan med skolans rektor och ber att hen förklarar vilka rättigheter du har. Om du inte får något bra svar kan du testa med skolans huvudman. Kommunen är huvudman för kommunala skolor. För fristående skolor är skolans styrelse huvudman.

Skolverkets upplysningstjänst kan svara på frågor om skollagen och andra bestämmelser som gäller för skolan om du vill veta vad du har rätt till i den här frågan. Missförhållanden i skolan kan man anmäla hos Skolinspektionen men de utreder inte alla ärenden och kan inte heller göra det särskilt snabbt om de väl gör en utredning. Det bästa är alltså att du reder ut det med skolans rektor så försök att ha en bra dialog med hen.

Lycka till! / Petra, SYV