Ska jag hoppa av gymnasiet?

05 maj 2023
Jag har redan hoppat av gymnasiet en gång och går nu ettan med de som är ett år yngre. Jag har jätte mycket frånvaro (betygen är helt okej ändå) och jag trivs inte alls i skolan! Jag har kommit fram till att skolan inte är något för mig och hade kunnat tänka mig hoppa av men jag känner mig som en misslyckad person om jah hoppar av och vad ska jag ens göra i livet utan gymnasieutbildning? Jag vill inte gå till skolan men jag har ju mål i livet jag inte kan uppnå utan en utbildning.. jag kan inte bestämma vad jag ska göra. Det känns som att skolan snart kommer kasta ut mig.

05 maj 2023

Väldigt tråkigt att du vill hoppa av gymnasiet! Det kan vara bra om du pratar med studie- och yrkesvägledaren och kuratorn på skolan för att prata om detta, om det handlar om något specifikt som gör att du inte trivs och vill eller orkar plugga längre kan det finnas lösningar som gör din skolgång lite lättare och hjälper dig där det inte känns så bra. Prata med kuratorn om detta så ni kan reda ut exakt vad det är som inte funkar för dig, om det handlar om själva skolan kan du prata med din studie- och yrkesvägledare om att kanske byta program eller skola till något som känns lite bättre!

Om du verkligen inte vill vara kvar på skolan är det bra att du tänker på det ordentligt innan du fattar ett beslut! Detta måste även ske i samråd med dina vårdnadshavare om du är minderårig. Tänk också på att det kan bli svårt att få jobb utan gymnasiebehörighet. Din studie- och yrkesvägledare och rektor kan hjälpa dig och dina vårdnadshavare att fortsätta framåt, om du inte längre vill gå kvar. Jag tipsar dig verkligen att prata med kuratorn på skolan först, det kanske finns några alternativ som ni kan komma fram till tillsammans som du tycker passar dig och din situation!

Stort lycka till! /Petra, SYV