Sök utbildning 👉

Kan jag söka gymnasium som papperslös?

04 maj 2023
Hej. Jag är papperslösa.
Jag är 19 år gammal. Jag har pluggat 2 år gymnasiet I mitt hemland och de gäller i Sverige.
Kan jag pluga år 3 på gymnasiet, 19 år gammal, papperslös?

05 maj 2023

Det låter som en svår situation! Skolverket menar att om har påbörjat en utbildning innan man har fyllt 18 år har ungdomar som är papperslösa även rätt att gå i gymnasieskola på samma villkor som andra ungdomar. Men eftersom du är över 18 år är det Komvux/vuxenutbildningen du ska vända dig till för att få klart din gymnasieexamen.

Asylsökande och personer som är papperslösa räknas som bosatta i Sverige vid tillämpning av skollagen, men deras rätt till utbildning är begränsad. De har inte rätt till utbildning inom komvux. Du måste alltså vänta tills du inte längre är papperslös innan du kan börja där.

Lycka till! /Petra, SYV