Hur blir jag barnmorska?

04 maj 2023
Hej! Jag vill supergärna gå hotell och turism programmet men vill samtidigt bli barnmorska som stor. Hur funkar det? är det möjligt? Tack för svar:)

05 maj 2023

Vad roligt att du vill bli barnmorska! För att bli det ska du först gå Sjuksköterskeprogrammet först. För att bli det ska du först gå Sjuksköterskeprogrammet och där krävs: Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (eller Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1), Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.

Så det är dessa kurser som du behöver ha med i din gymnasieutbildning. Du kan fråga den skola där du vill läsa Hotell-och turismprogrammet om du kan få dessa kurser där. Men om inte så kan du läsa dem på Komvux efter gymnaiset.