Hur byter man gymnasium?

03 maj 2023
Hej!

Får man börja år 2 på gymnasiet även om man ej är godkänd i något ämne?

Hur gör man om man vill byta skola till år 2 till samman inriktning?

04 maj 2023

Du behöver prata med din skola om hur det blir för dig. Om du har blivit underkänd i flera ämnen under ett och samma läsår kan rektorn besluta om att du får gå om hela läsåret.

Om du har gått ett tag på gymnasiet och vill byta gymnasieskola ska du kontakta din studie- och yrkesvägledare på skolan du går på. Därefter kan ni kontakta ansvarig för gymnasieskolan du vill byta till och ta reda på om det finns några lediga platser.

Ni tar också reda på om det du har läst hittills motsvarar den nya gymnasieutbildningens kurser. Blir de inte tillgodoräknade kan du behöva gå om ett år, eller läsa extra kurser vid sidan om. Hur det blir för dig kan jag inte säga utan du måste ta reda på det genom din SYV i skolan.