👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Kan jag söka till Introduktionsprogrammet?

30 apr 2023
Om det vid terminsslut i juni skulle visa sig att betygen inte räcker till för en elev att komma in på ett gymnasieprogram, går det att "eftersöka" till introduktionsprogram, trots att man inte sökt det i sin ansökan i februari och 1 maj?
Mvh

01 maj 2023

Introduktionsprogrammet är för dig som inte blivit godkänd i de grundskoleämnen som behövs för att kunna börja ett nationellt gymnasieprogram. Det innebär att du inte kan välja Introduktionsprogrammet (IM) om du är behörig att välja gymnasiet. Om det i slutet på vårterminen visar sig att du inte blir behörig till gymnasiet så får du be din studie-och yrkesvägledare hjälpa dig med det. Men du bör bli informerad om ifall du bör söka Introduktionsprogrammet redan innan. Prata med din studie-och yrkesvägledare om hur du ligger till redan nu så kan hen hjälpa dig att lägga till Introduktionsprogram till din ansökan om det skulle behövas.