Hur funkar Komvux?

29 apr 2023
Hej!
Jag går gymnasiet naturvetenskasprogrammet i år. Min dröm har alltid varit att jobba som tandläkare men tyvärr är det hög krav på tandläkare när det gäller antagningsmeriten. Mina betyg kommer nog ligga på 19,38 poängungerfär, vilket är långt bort från antagningspoänget. Därför tänkte jag plugga upp betygen i komvux efter gymnasiet. Om man vill plugga upp sina betyg i komvux, hur många kurser får man plugga upp på en termin? Jag hörde att som max får man plugga upp 2 kurser i komvux. Detta har gjort mig ganska förvånad för att för min del kommer det ta mig så lång tid att plugga upp mina poäng till antagningsmeriten för tandläkare. finns det inga chanser att kunna plugga mer än 2 kurser på en termin i komvux?

Vänliga hälsningar

01 maj 2023

Det kan se lite olika ut från kommun till kommun därför är det bra om du kontaktar komvux i din kommun för att se hur det ser ut där och hur många kurser du kan läsa samtidigt. Du kan även själv välja om du vill läsa på distans eller inte, hur många veckor du vill läsa en kurs osv. Det finns ganska mycket frihet att själv lägga upp sina studier på komvux så du bör kunna hitta en lösning som gör att du kan läsa snabbare. Men tänk på att om du har godkända betyg så kan du inte läsa kurser så är det prövning som gäller.

Prövning på komvux innebär att du läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För dig som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg. Det är då upp till dig hur snabbt du kan skriva prövningarna med det resultat du behöver.