Hur tar jag ledigt från gymnaiset?

26 apr 2023
Hej syv! (Vill vara anonym)

Jag har en lite annorlunda fråga som det säkert inte bara finns ett svar på, men jag väljer att fråga ändå:)!

Det är så att jag går årskurs 2 på gymnasiet och har ganska hög frånvaro men klarar av de mesta av plugget och kommer kunna (lyckligtvis) ta studenten med bra betyg trots min höga frånvaro. Jag har Dock varit väldigt skoltrött innan men det har blivit bättre. Nu går jag I banorna om att vara Au pair över sommaren och fått ett otroligt bra erbjudande av en fantastisk familj som jag verkligen klickat med. problemet är att de vill att jag stannar där från mitten av augusti till mitten av september, och jag börjar skolan 24 augusti. Det betyder ju att jag missar 2-3 skolveckor. Hur gör jag med att framföra det till skolan, jag antar att skolan inte beviljar den Typ av ledighet? Hur gör man för att det inte ska påverka csn till exempel? Jag förstår om det är svårt att svara men uppskattar all hjälp!:)

02 maj 2023

Du ska ansöka om ledigt hos skolans rektor. Rektorn kan bevilja dig ledigt så det är inte omöjligt, men om inte så kanske du kan prata med familjen om du skulle kunna avsluta tidigare för att inte missa skolan. Om du får din ledighet beviljad så påverkar det inte ditt CSN.

Beslutet om ledigheten grundar retorn på en samlad bedömning av elevens situation, då kan dessa punkter vara relevanta:

• frånvarons längd,
  • elevens studiesituation,
  • möjligheterna att på olika sätt kompensera den förlorade undervisningen samt
  • hur angelägen ledigheten är för eleven.

Du kan prata med din studie- och yrkesvägledare om hur du ska gå tillväga samt vilka blanketter du ska fylla i, sedan är det upp till rektorn.