Hur byter man gymnasium?

25 apr 2023
Hej, jag just nu går i tvåan gymnasiet vård och omsorg och gillar linjen problemet är dock min skola jag trivs inte och har ej vänner, det är nu ca 2 månader om inte mindre tills sommarlov, så om jag skriver ut mig nu och sedan får en plats i en annan skola skulle jag behöva gå om?

05 maj 2023

Vad tråkigt att du inte trivs i skolan! Jag rekommenderar verkligen att du pratar med skolans kurator om detta för att få stöd att orka fortsätta terminen ut. Det är nämligen viktigt att du inte hoppar av för att du lättare ska kunna byta och fortsätta på åk 3.

För att du ska kunna byta gymnasium måste det finnas lediga platser kvar för dig på det gymnasieprogram du vill gå istället. Så börja kolla med de skolor du vill byta till om de kan ta emot dig. Det är möjligt att du kan få hjälp av din studie- och yrkesvägledare, så ta kontakt med hen också.