Hur blir jag pilot?

25 apr 2023
Hej!
Finns det någon gymnasieutbildning än natur och teknik som räcker om man läser vidare till pilot.

Med vänliga hälsningar

05 maj 2023

Vad roligt att du vill bli pilot! Det kan vara bra att fundera på vilken utbildning till pilot som du vill gå och kolla upp vad som är behörighetskraven för just den utbildningen. Det kan du göra genom att söka på pilot på söksidan Studentum.se.

För att bli antagen krävs vanligtvis grundläggande behörighet för högskolestudier samt godkänt betyg i Fysik 1a, Matematik 2b och Engelska 6.  Sedan tillkommer alltid intagningsprov och fysiska krav som du kan läsa om på skolornas egna hemsidor.

Teknik och Natur är troligast de säkraste valen men det är möjligt att få behörighet från andra program. Men då måste du veta vilken utbildning du vill gå och kolla upp med skolorna du vill gå om du kan lägga till de kurser som saknas.