Hur blir jag tandsköterska?

24 apr 2023
Jag är undersköterska och vill jag läsa tandsjuksköterska. Jag skulle fråga att jag har läst klart min utbildning. Så behöver jag något annat att läsa för att kunna gå universitetet och läsa till sjuksköterska?

05 maj 2023

Tandsköterska och Sjuksköterska är två olika yrken.

Tandsköterska blir du om du läser en eftergymnasial utbildning på yrkeshögskolan på 1,5 år. För att vara behörig till denna utbildning krävs grundläggande behörighet för högskolestudier.

Sjuksköterska blir du på en högskola/universitet. För att gå Sjuksköterskeprogrammet krävs: Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 (eller Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1), Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2.

Prata med SYV på din utbildning så att du får klarhet i om du har vad du behöver för dina framtidsplaner.