Är jag behörig till utbildningen?

24 apr 2023
hej jag vill plugga vidare till sjuksköterska. Jag har gått natur i 2 år och går nu folkhögskola som sista året. jag har med mig Matte 1,2,3c, Fysik 1b, Biologi 1, kemi 1,2, Samhällskunskap 1 och engelska 6 samt övriga ämnen. Jag har tidigare läst att man behöver naturkunskap 2 för att söka till programmet.

Idag snubblade jag dock över ett svara på denna sida där det står att man behöver aningen naturkunsakap 2 eller fysik 1, biologi 1 och kemi 1 stämmer de eller behöver jag förtfarande naturkunskap 2

08 maj 2023

Det stämmer! I fall en utbildning kräver Naturkunskap 2 och man har redan godkända betyg i Biologi 1, Kemi 1 och Fysik 1 så uppnår man behörigheten för Naturkunskap 2 .

Lycka till! / Petra, SYV