Kan jag byta gymnasium?

24 apr 2023
Hej!
Jag går första ring på gymnasiet och jag skulle vilja byta efter sommarlovet till en annan skola. Min fråga är om man kollar betygen man går ut med i ettan till när man söker till tvåan, eller om dem kollar på betygen från nian. Jag mår väldigt dåligt ock känner mig verkligen inte trygg i den skolan jag går i och undrar även hur stor är chansen att man kan byta till tvåan eller om de blir väldigt svårt.

Mvh

08 maj 2023

När det kommer till att byta gymnasieskola hänger det på två saker, att det finns plats på det program du vill byta till och att skolan tar emot byten. Dina betyg spelar ingen roll vid ett byte, det ända viktiga är att du hittar en skola som kan ta emot dig. Det kan vara svårt att hitta en skola med en ledig plats men det är absolut möjligt.

Du kan också prata med din studie- och yrkesvägledare som kan hjälpa dig lite mer när det kommer till byten och att kontakta en ny skola. Men annars är det bara att börja kontakta skolor själv. Eftersom att du inte trivs i din skola är det också viktigt att prata med skolans kurator om det så du får stöd med det så länge du måste gå kvar där. Det är mycket viktigt att du känner dig trygg i skolan och det måste skolan hjälpa dig med så ta upp det med en personal på skolan så fort du kan.

Lycka till framöver! / Petra, SYV