Kan jag byta gymnasieprogram?

24 apr 2023

Jag har en fråga angående byta skola på introduktionsprogram.

Om man är 18 år och läser IMS i hemkommunen, kan man ansöka till ett IMS i ett att kommun eller går det bara när man flyttar (ny folkbokföringsaddress)?

Om antagandet endast gäller i samband med flytt, hur går man tillväga för att byta skola? T.ex. vilka dokument, senast datum för att byta, m.m.

Tack.

Vänliga hälsningar,

08 maj 2023

Man har inte rätt att gå IMS i en annan kommun men du kan fråga skolan du vill byta till om det skulle vara möjligt. Om du flyttar så är den nya kommunen skyldig att ordna en plats men fråga först så att du vet att du kommer att få en plats på den skola du vill gå inom en rimlig tid. Skolan kan hjälpa dig att reda ut vad du isåfall behöver för dokument eller annat.