Vad ska jag göra om jag inte trivs i gymnasiet?

23 apr 2023
Hej, jag går första året på gymnasiet men vantrivs verkligen, jag kan inte direkt byta till ett annat gymnasium pga att folk som mobbat mig tidigare går i dem skolorna. Jag funderar på att söka till korrespondent gymnasiet men eftersom det krävs speciella behov är det ju inte säkert. Därför undrar jag vad som händer ifall jag hoppar av gymnasiet? För jag har en kille som bor utomlands och jag vill flytta ner till honom men då blir det ju svårt med skolan om jag inte går på korr. Men samtidigt vet jag inte ens om jag vill plugga på universitetet när jag är äldre. Finns det något sätt att hoppa av men om jag ”ångrar mig” fortfarande plugga på Universitetet (Utomlands isåfall). Skulle vara tacksam för vad ni rekommenderar och för svar
/Mvh

08 maj 2023

Korrespondensgymnaiset är till för ungdomar som bor i Sverige så man kan inte studera där om man flyttar från Sverige. Hermods Distansgymnasium erbjuder gymnasieutbildning på distans för ungdomar som vistas utomlands, men det krävs att man gör det till följd av minst en förälders arbete. Men ta kontakt med skolorna och fråga hur dina möjligheter ser ut.

Andra frågor du skulle kunna ställa dig själv är; Hur ser du på att byta till en skola i en annan kommun? Har du möjlighet att gå en lokal skola om du flyttar utomlands? Finns det internationella skolor där du kan gå i? (Tänk på att det kan innebära en stor kostnad att studera utomlands) Finns det något din skola kan göra för att du ska vantrivas mindre?

Jag rekommenderar att du tar kontakt med både SYV och kurator i din skola och ber om hjälp att hitta en lösning för att du ska få det så bra som möjligt och samtidigt få din gymnasieexamen.

Lycka till! / Petra,SYV