Gymnasieplats vid flytt

21 apr 2023
Hej, vår dotter har gått årskurs 1 på gymnasium i Stockholms kommun. Skolan var stökig och var inte bra och hon har nu gått ett år på high school i USA. Vid återkomst till Sverige saknar hon nu helt skolplacering i landet. Vi bor i en närkommun till Stockholm och inom några hundra meter från kommunens enda gymnasieskola.
Dottern har höga betyg och hade med lätthet antagits i årskurs 1. Men när jag nu kontaktar skolan ger de besked att de inte alls är skyldiga att erbjuda henne en plats.rektor säger att jag ska ringa runt till alla kommunala skolor som finns i Stockholmsregionen och be att hon ska få en plats. Kan det verkligen stämma? Har inte hemkommunen skyldighet att ge er plats?
Om de inte är skyldiga till det: efter vilka kriterier ska de fördela de platser som trots allt blir lediga till hösten? (Kan lägga till att hon erbjöds en plats till förra hösten så lästa kurser i årskurs 1 är inget problem.)

11 maj 2023

Om du har påbörjat en utbildning och sedan flyttar har du rätt att fullfölja din påbörjade utbildning i den nya hemkommunen/samverkansområdet. Du behöver då ta kontakt med din nya hemkommun för att få hjälp att hitta en gymnasieplats. Det kan vara så att kommunen placerar i hela Stockholmsregionen där det finns en ledig plats. Ta kontakt med kommunen och fråga om det.

Vid byten ger annars att skolan man vill byta till har en ledig plats och de fördelar den efter sitt eget kösystem, oftast är den som hör av sig först.