Kommer jag in på den utbildning jag vill gå?

20 apr 2023
Hej! Jag går på gymnasiet och har en fråga angående poäng till universitetet.
Jag vill komma in på juristprogrammet i Göteborg men är rädd över att jag inte har tillräckligt bra betyg.
Jag har bra betyg, inga F och nästan A-B i allt och jag räknar med att jag kommer ha runt från 19-20,7 poäng i slutet (20 är med mina extra merit).
Räcker detta? Eller behöver jag mer än 20? Isåfall hur kan jag få extra poäng och höja mina merit? Kan man göra prövning på komvux?

11 maj 2023

Antagningspoäng för Juristprogrammet vid Göteborgs universitet brukar ligga kring 21 poäng. Poäng på högskoleprovet ligger dock ganska lågt, runt 1,3 poäng. Så jag kan rekommendera att du gör det. Du kan även höja genom prövningar på Komvux efter att du gått ut gymnaiset.