Sök utbildning 👉

Hur kan jag hoppa av gymnasiet?

20 apr 2023
Tjena!

Har gått på gymnasiet i snart ett år, och jag känner att linjen jag går på inte riktigt är för mig, mina klasskamrater har inget gemensamt med mig och är allmänt otrevliga och mer. jag känner att min mentala hälsa tagit rejäl skada av detta.

Jag har bestämt mig för att hoppa av gymnasiet temporärt, och försöka igen, på en annan skola, och annan linje. Hur ska jag ta till väga?

16 maj 2023

Väldigt tråkigt att du vill hoppa av gymnasiet! Det kan vara bra om du pratar med studie- och yrkesvägledaren och kuratorn på skolan för att prata om detta. Din studie- och yrkesvägledare är bra att ta till hjälp om du vill fundera på vad du bör gå istället. Kurator kan hjälpa dig må bättre den tid du går kvar på skolan. Hoppa inte av innan du fått en ny plats!

Det kan absolut vara möjligt att byta men för att du ska kunna byta måste det finnas lediga platser kvar för dig på det gymnasieprogram du vill gå istället. Så börja med att kontakta skolan du vill byta till för att kolla om det är möjligt eller inte.

Stort lycka till! /Petra, SYV