Hur blir jag lärare?

19 apr 2023
Hej , jag vill bli lärare. Nu snart jag är färdig med mina grundläggande utbildningen. Jag vet inte vad jag ska Borja och vilka krav finns och vilka betyg jag saknar för att Borja och studera inom lärare utbildning i Gymnassiet. Kan du vara snäll och hjälpa mig ? Tack

16 maj 2023

För att bli gymnasielärare utbildar man sig, efter gymnasiet, på universitetet eller högskola på ämneslärarprogrammet med inriktning mot undervisning i gymnasieskolan. I utbildningen väljer man två ämnen som kommer vara ens huvudämnen.

Om du vill bli gymnasielärare inom yrkesämnena utbildas man på Yrkeslärarprogrammet, utbildningen leder till en yrkeslärarexamen och omfattar tre terminers heltidsstudier. Det krävs då att man har relevanta och kvalificerade yrkeskunskaper inom de ämne som man vill undervisa i.

Kolla med högskolan där du vill studera vad som krävs för det program du vill gå. Sedan kan Komvux hjälpa dig göra en studieplan om du saknar något.