Sök utbildning 👉

Spelar det någon roll vilket gymnasieprogram man går?

18 apr 2023
Spelar det någon roll i framtiden vilken gymnasielinje man går? Jag funderar på att gå samhällsvetenskapsprogrammet eftersom det verkar kul men jag vill hellre jobba med någonting annat i framtiden som tillexempel arkitekt eller designer

16 maj 2023

Det är två saker som ofta är viktiga när du söker till en utbildning efter gymnasiet. En är behörigheten och an annan är meritvärdet. Behörigheten till olika utbildningar varierar så man får kolla upp den för de program eller kurser som man är intresserad av. Behörighet handlar om vilka gymnasiekurser man läst. Så länge du har läst de kurser som krävs för att få gå utbildningen så kan du söka den. När man söker till utbildningar konkurrerar man om platserna med sitt meritvärde/snittbetyg från gymnasiet men vilket program man gått på spelar ingen roll.