Gymnasium för NPF-diagnoser

18 apr 2023
Hej!
Min son har snart gått 1 år på Handel o service Då han haft det kämpigt med sin Add och dyslexi, har han blivit nu godkänd i svenska och matte (grund).
Skolan är lite stökig och jag undrar om man kan få tips och råd om en annan gymnasieskola?
Finns det en privat eller kommunal gymnasium som har lite extra stöd för just Add o dyslexi med denna inriktning?
Med vänlig hälsning,

17 maj 2023

Det finns skolor som har en profil mot autism och ADHD/ADD. Du kan kolla med gymnasieantagningen i din kommun om det finns sådana där du bor. Men skolan ska göra anpassningar inom ramen för den ordinarie undervisningen om en elev behöver det. Det här kallas för extra anpassningar.

Om anpassningarna inte är tillräckliga kan du ha rätt till särskilt stöd. Du ska alltså kunna få den hjälp du behöver på alla skolor. Men det är en bra idé att kontakta de skolor du är intresserad av och fråga dem hur de arbetar för att hjälpa de som har ADHD/ADD. Det kan nämligen se lite olika ut på olika skolor, så det är en bra sak att alltid fråga om.