Sök utbildning 👉

Hur funkar reservantagningen till gymnaiset?

18 apr 2023
Hej! Jag har hamnat reserv plats med NIU på gymnasiet Katrinelund och undrar när man kommer få svar om man kom in eller inte. För att om jag inte kommer in i katrinelund med NIU så vill jag inte går där och jag vill ha tid att ändra gymnasieval isåfall att jag inte kom in med NIU plats.

17 maj 2023

Om du går in på din ansökan du gjorde på gymnasieantagningen så ska du kunna se din reservplats där. På samma sida ska du även kunna se vilka datum som gäller i din kommun.

Då alla svarskorten kommit in och registrerats, vanligtvis omkring augusti, påbörjas den första reservantagningen. Det är nu de elever som erbjudits en plats får ett skriftligt antagningsbesked med svarskort som ska sändas in omgående. Om du har tackat ja till att stå kvar som reserv till ett högre alternativ kommer du automatiskt placeras på det högre valet så fort det blir en ledig plats. Annars så har du en plats på de lägre alternativ som du tackar ja till.

Fram till skolstarten är det antagningskanslierna som håller i trådarna. När antagningen har avslutats kan man vända sig till rektorn på den speciella gymnasieskolan, som avgör om fler elever kan tas in.

Du bör inte ändra i gymnasievalet så länge du har lagt till flera alternativ som du kan komma in på ifall du inte skulle komma in på reservplatsen. Prata med din SYV i skolan om hur det ser ut med din ansökan.