Hur kommer jag in på högskolan?

17 apr 2023
Hej!
Jag går första året i gymnasiet på samhällsvetenskapsprogrammet. Jag har hittills fått ganska dåliga betyg, och jag vet att jag inte har nån chans att ändra dessa betyg nästa termin och dessutom har jag hört att de drar ner mina betyg som jag kommer läsa nästa termin eller något sånt. Jag undrar om jag fortfarande har en chans att komma in på Göteborgs universitet om jag får riktig bra betyg andra och tredje året?

17 maj 2023

Du har alla möjligheter att komma in på högskolan bara du fortsätter att kämpa!

Om du inte har tillräckligt för vad du vill göra efter gymnasiet så kan du skriva prövningar på Komvux/vuxenutbildning för att höja betygen och du kan också skriva högskoleprovet flera gånger och komma in genom det.

Det som ger mest poäng är om du läser upp dina lägsta betyg till så höga betyg som möjligt. Meritpoäng från meritkurser är också bra att läsa. Du kan få meritpoäng för kurser i moderna språk, engelska och matematik - oavsett vilken utbildning du söker. Du kan läsa mer om vilka poäng man kan få för olika kurser här: https://www.studentum.se/se/studentum/rakna-ut-betyg/meritpoang.aspx.

Lycka till! / Petra,SYV