👀 Under hösten uppdaterar vi information på gymnasium.se utifrån gymnasiereformen Gy25. Här kan du läsa mer om vad den innebär.

Sök utbildning 👉

Vad händer när man får f i betyg på gymnasiet?

17 apr 2023
Hej! Jag går första året natur och jag har fått underkänt på matte 1c och 2c så jag undrar vad som kommer att hända, alltså kommer jag att gå om eller inte? Tack!

17 maj 2023

Det finns flera lösningar så du måste prata med din rektor om vad som ska hända nu. Om rektorn sedan ser att du har uppenbara problem att få minst E i ett ämne är rektorn skyldig att se till att du får den hjälp du behöver för att du ska klara av dina gymnasiestudier.

Det är rektorn som har rätt att besluta om du får läsa om ett ämne som du inte blivit godkänd i. Vid särskilda skäl kan du få läsa om ämnet en tredje gång för att bli godkänd.Om du har blivit underkänd i flera ämnen under ett och samma läsår kan rektorn besluta om att du får gå om hela läsåret.