Hur kommer jag in på högskolan?

17 apr 2023
Jag har en fraga som alltid oroat mig!
Jag avslutade gymnasiet och Fysik kandidat examen i Universitetet i Irak och kom till Sverige för fyra år sedan
Jag skickade min Gymnasium betyg till
UHR för att bedöma mot svenska gymnasi-eutbildning
Min betygspoäng är 18,29 med extra meriter och jag vill bli tandlakäre.
Jag vet att antagningspoängen for tandLakäre-programmet är mellan 20.15 - 22,5 poäng och jag måste studera Engelska och kemi.
Jag kommer snart att sluta med Svenska 3.
Min frågor är om jag skulle bli färdig med Svenska , Engelska och kemi och kunde inte få A betyg med alla ämnen , skulle det höja mina meriter eller inte? hur kan jag få 2-3 poäng till med Svenska , engelska och kemi?
eller vilka kurser finns för att man kan samla extra poäng?
Jag har lite mer frågor. Jag hade studerat General Chemistry i Universitietet , skulle det räknas istället om Kemi 1 och 2 ? och hur kan jag jamföra det till svenska meriter?
den sista frågan är : jag hade studerat Advanced mathematic och Fysik , skulle de räknas för att höja meriter som överbehörighet ämnen?

jag ska tacka er och uppskatta det för att hjälpa mig , tändläkare programmet är min dröm om livet från barndomen till nu.
MVH

24 maj 2023

Vad roligt att du vill bli tandläkare! Ja, det kommer att höja din merit om du får höga betyg i alla de kurser du behöver för behörighet.

När det gäller hur dina utländska meriter bedöms så måste du kolla det med UHR. Men generellt så kommer troligen dina universitetsstudier bedömas som studier på universitetsnivå och alltså inte som gymnasiekurser.

Oavsett vilken utbildning du söker kan du få meritpoäng för vissa kurser i moderna språk, engelska och matematik. Kurser som krävs för behörighet ger inte meritpoäng. Du kan läsa om hur det funkar här.

Det enklaste sättet för dig att öka dina chanser att komma in är troligtvis att du gör högskoleprovet. En stor del av platserna på högskolan är vigda åt studenter med resultat från högskoleprovet, som då hamnar i en egen urvalsgrupp. Söker du till högskolan med gymnasiebetyg kompletterat med högskoleprov så har du alltså chans till en plats genom två urvalsgrupper.