Kan jag bli antagen till två gymnaisum?

13 apr 2023
Kan man vara preliminärt antagen till två gymnasium samtidigt? Har fått preliminärt besked antagen om andrahandsvalet. Förstahandsvalet prövas av annat kansli då det är ett gymnasium med riksintag i annat län.

Står att man kommer få besked via brev därifrån om vi utläser det hela rätt... Kommer detta inte komma in på den portal man har i sin egen region då eller blir man preliminärt antagen på båda?

26 maj 2023

Ja, det kan hända då man söker till skolor i olika län. Ibland sköter samma kansli antagningen för flera andra "områden" ändå. Men det kan vara så att du fått olika inloggningar på olika antagningskanslier. Då kan det vara så att du kan bli antagen på båda och sedan får tacka nej till ett av dem. Kolla med antagningskanslierna om du är osäker.

Lycka till! /Petra, SYV