Frågor om utbildning

05 apr 2023

Vi är bosatta i USA och vår dotter ska börja sista året på high school till hösten. Hon kommer parallellt läsa svenska 1-3 under nästa läsår via sofiadistans.nu. Men, finns det någon möjlighet för henne att t.ex. läsa Engelska 7 eller likanande för att potentiellt ge henne extra meritpoäng? Eller måste man va bosatt i Sverige för det?
Tack på förhand,

30 maj 2023

Ni kan kolla med Hermods distansgymnaisum om det finns en sådan möjlighet där. Men jag skulle också gissa att hon redan får behörighet i Engelska 7 från sin amerikanska skola. Jag vet inte hur det fungerar med den extra meritpoängen vid utländska betyg men UHR borde kunna svara på det.