Hur funkar Introduktionsprogrammet?

02 apr 2023
Hej, om man inte vill gå introduktionsprogrammet. Kan man direkt till skolan som är intresserad av att byta till och höra om de har möjlighet att ta emot mig. Eller är det betygen som gäller att komma in den skola jag vill gå på?

30 maj 2023

Introduktionsprogrammet vänder sig till dig som inte blivit godkänd i de grundskoleämnen som behövs för att kunna börja ett nationellt gymnasieprogram. Det innebär att du inte kan välja Introduktionsprogrammet (IM) om du är behörig att välja gymnasiet. IM-programmet leder i sig inte till en gymnasieexamen, utan du får ett studiebevis på vad du har genomfört och klarat av. Om du vill ha en gymnasieexamen måste du förbereda dig för ett nationellt gymnasieprogram, yrkesförberedande eller högskoleförberedande, och gå klart det med tillräckliga betyg.