Kan jag ta bort en kurs i gymnasiebetyget?

31 mar 2023
Hej! In jag stryka bort en utökad kurs från mitt gymnasieabetyg. Fick D i engelska 7 och vill inte att det ska synas i betyget överhuvudtaget. Går det bra att ta bort det? Vem kontaktar jag i så fall för att hjälpa mig skriva ut ett sådant betyg utan engelska 7?

31 maj 2023

En utökad kurs räknas inte med i snittbetyget såvida den inte behövs för behörighet eller meritpoäng till den utbildning du ska söka. Eftersom att engelska 7 ger meritpoäng så kommer den att räknas med i betyget om du söker till högskola. Att den ger meritpoäng täcker ju upp en del för det lägre betyget men om du inte vill ha kvar den får du prata med din rektor om det finns någon möjlighet att stryka den helt. En annan idé är att du skriver en prövning för att få upp betyget. Du kan fråga din skola om det.