Vad händer om jag har f i idrott på gymnasiet?

30 mar 2023
Hej! Det är så att redan sen barnsben har jag haft något otroligt svårt med idrott. Jag har deltagit i de flesta lektionerna men i högstadiet var jag t.ex inte med på simningen o lite annat för att jag bär slöja och är ju tvungen att ha en baddräkt som är anpassad efter den och jag var så rädd att jag skulle bli retad så jag fick tyvärr F i idrott. Men trots det så kom jag in på vård och omsorg programmet på gymnasiet och klarade mig fint. Idag går jag i 2an och riskerar F:a kursen för att jag inte varit med så mycket, har bara varit med på dem lektioner som jag kan. Mina lärare säger att jag antingen klarar mig om jag är med på alla lektioner som är kvar då min praktik är snart så är det inte många kvar men det är fortfarande jätte jobbigt för mig. Dem säger till mig att jag troligtvis inte kommer få en gymnasieexamen för att Idrott är en behörighet oxh flesta högskolor kollar på det när man söker osv. Grejen är också att jag har ganska högt betyg i resterande ämnen, Över C. Kommer jag få behörighet och kunna plugga till sjuksköterska efter studenten?

31 maj 2023

Vad tråkigt att du har det kämpigt med idrotten! Jag hoppas att du pratar med din idrottslärare eller kanske till och med din kurator om det så att du kan få hjälp. På gymnasiet behöver man bara ha en kurs i Idrott & Hälsa 1. När du gjort den behöver du inte ha idrott mer, men det går inte att ta bort den kursen.

Kursen Idrott & Hälsa 1 handlar inte bara om att vara naturligt duktig på idrott. Den handlar också bland annat om att kunna diskutera motion och idrott som sociala och kulturella fenomen och beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter, friluftsliv och samhället i stort.

Försök att inte oroa dig för kursen, utan gör bara ditt bästa. Det är många som känner att det är jobbigt med just idrott i skolan så du är inte ensam om det.

För att läsa på universitet och högskola krävs det att du har grundläggande behörighet. Du har grundläggande behörighet om du har: Godkänt i minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng, ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i svenska 1,2 och 3/svenska som andraspråk 1, 2 och 3, Engelska 6 och Matematik 1.

Det betyder att även om du får F i en kurs, till exempel Idrott och hälsa så kommer det inte hindra dig från att ta examen, få slutbetyg och högskolebehörighet. Du behöver alltså inte oroa dig om du får F i Idrott och hälsa, men försök ändå att göra ditt bästa så att det inte sänker ditt betygssitt. Prata med läraren i Idrott och hälsa och be om råd vad du behöver göra för att bli godkänd och be om stöd av din kurator om du känner oro på lektionerna.

Det finns inget som hindrar att du kommer in på Sjuksköterskeprogrammet för att du får f i idrott så det behöver du inte alls oroa dig över!