Hur ska jag välja gymnasieprogram?

29 mar 2023
HEJ!!!!!!!!!!!!!!

JAG HAR EXTREM PANIK. Jag gillar både natur och sam linjen och vet ej vad jag borde välja. Jag är like bra på både SO och NO. Har ni några riktlinjer jag kan följa för att veta vilken linje jag är mer compatible med?

31 maj 2023

Jag rekommenderar att du går till din studie-och yrkesvägledare i din skola så ni kan ha ett vägledningssamtal efter att ha läst på om programmen. Under ett sådan samtal kan du få hjälp med att fundera på hur du kan få ihop allt du vet om dig med de du vet om gymnasieprogrammen och sedan ta ett beslut utifrån det. En vägledare kan inte ge dig förslag utan kan bara stödja dig i processen att själv komma fram till ett beslut.

Att ta ett beslut om sin utbildning och kanske framtida yrke är inte alltid lätt och det kan vara ganska läskigt men det är något som alla måste göra oftast flera gånger i livet. Väljer man fel är det inte en katastrof man kan alltid ändra sina beslut.