Hur funkar meritpoäng?

28 mar 2023

Har 19,55 i merit och pluggar nu på socionomprogrammet men känner att jag vill börja plugga till jurist i Karlstad/ Örebro/Umeå (där det är lägst merit). Hade tänkt att plugga matte 3b för att höja min merit. Om jag lyckas få ett E vad blir min merit då (har ej fullt med meritpoäng). Om jag har fattat rätt så får man 0,5 meritpoäng men spelar betyget någon roll eller får jag bara 0,5? Ger inte E typ 0,1 poäng så att det sammanlagt blir 0,6 meritpoäng?

31 maj 2023

Du får meritpoängen om du får ett godkänt betyg. Men betyget kommer också att påverka meritvärdet så det är såklart bra att få ett så högt betyg som möjligt.

Varje betyg har ett värde. Gymnasiebetyget E ges värdet 10 och värdet för varje betygssteg därefter ökar med 2,5. Högsta värdet på ett betyg blir då 20. För ett icke godkänt resultat ges betyget F som motsvarar betygsvärdet 0.

Här kan du räkna ut vad ditt snittbetyg blir beroende på vad du får i betyg.

Lycka till! /Petra, SYV