Hur blir jag astronom?

27 mar 2023
Hej!
Jag undrade vilken gymnasielinje man måste gå och hur många poäng man måste ha för att kunna bli astronom. (Eller om det finns någon speciell linje för att kunna bli författare, vilket är min dröm) Finns det förresten något yrke som handlar om mytologi? (Det spelar egentligen inte någon roll vilken sorts mytologi, men helst grekisk, romers eller cherokee mytologi, eller kanske till och med allihop om jag har tur! :D) Går det till exempel forska om mytologi, vilken linje böhöver man i så fall gå och hur mycket poäng behöver man?
MVH

PS: Tack för hjälpen och förlåt om det blev lite väl mycket frågor på en gång... (Jag tycker om att att använda ord.)

31 maj 2023

Kandidatutbildning inom astronomi finns på många högskolor/universitet. På exempelvis Stockholms universitet finns ett kandidatprogram i astronomi som kräver grundläggande behörighet Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 4. Detta får du på Naturvetenskapsprogrammet.

För att bli författare finns det inget gymnasieprogram som du måste gå för att ha en framtid inom yrket. Många författare jobbar idag utan att ha någon specifik utbildning inom yrket.

För att bli forskare måste du först läsa en kandidat-, magister- och masterexamen på ett universitet, ungefär 6 år. Efter det kan du söka forskarutbildning. För mytologi så kan ämnen som religionshistoria, etnologi och litteratur vara aktuella.