Vad gör man om man ska flytta under gymnasiet?

23 mar 2023
Hej!
Jag har fått nytt jobb och planen är att flytta till Stockholm. Min dotter har i sitt gymnasieval valt gymnasium här. Nu pågrund av ändrade omständigheter med flytt till Stockholm vill hon ändra och söka till Stockholm. Är det möjligt?
Med vänlig hälsning,

31 maj 2023

Om du av någon anledning behöver flytta till en annan kommun under dina gymnasiestudier, är din nya kommun skyldig att erbjuda dig en plats på ett av sina gymnasium. Så kontakta kommunen till att börja med. Du kan också kontakta din nuvarande Studie- och yrkesvägledare samt studie- och yrkesvägledare på en av skolorna i den nya kommunen. Tillsammans kan ni se över vilka kurser du kan få tillgodoräknade och om du behöver läsa ikapp något.