Hur byter man gymnasium?

21 mar 2023
Hej, jag går samhällskunskaps programmet och trivs inte i min skola och med mina lärare, jag vill byta till yrkes program och vet inte om jag kommer få gå om i och med att jag går i ettan. Jag ångrar lite gymnasie val och vill helst jobba direkt efter gymnasiet då jag tänker på handel programmet. Syv i min skola tar man kontakt med och bokat möte distans och det är inte lika bra som när man träffar syv och kollar tsm på olika möjligheter därför vet jag ibte om jag kan boka möte me nån annan syv i Malmö. Behöver verkligen hjälp då jag vet inte alls vad jag ska göra! Tacksam för svar

22 mar 2023

Oavsett vilken årskurs du går (ettan, tvåan eller trean), så ska du vända dig direkt till skolan du är intresserad av att byta till och höra om de har möjlighet att ta emot dig. Då får du också reda på om det du har läst hittills motsvarar den nya gymnasieutbildningens kurser. Blir de inte tillgodoräknade kan du behöva gå om ett år, eller läsa extra kurser vid sidan om. Det är bra om du kan tänka dig byta till många olika skolor eftersom det kan vara svårt att få en plats. Ta kontakt med de skolor du kan tänka dig gå så fort du kan.

Behöver du tänka igenom ditt byte mer så är det bra om du kan få tag på din SYV och be om ett fysiskt möte. Men fråga även Studie-och yrkesvägledarna på de skolor du kan tänka dig att byta till om de kan hjälpa dig.