Hur får jag klart gymnasiet?

21 mar 2023
Hej!
Jag har haft det väldigt svårt i gymnasiet, och trots olika stödinsatser (kommer bland annat gå ett fjärde år) så kommer jag inte lyckas ta en gymnasieexamen.

Min fråga gäller vad jag ska/kan göra nästa år när jag slutar gymnasiet. Vad är skillnaden på folkhögskola och komvux? Och kan man läsa alla möjliga kurser på komvux/folkhögskola, även sådana man inte påbörjat?

22 mar 2023

Du kan välja att läsa in dina kurser du har kvar på Komvux eller Folkhögskola. Det kan vara bra att läsa på lite om de två alternativen och fundera på vad som passar dig.

På komvux kan du komplettera dina betyg med ämnen som du saknar helt, men även läsa upp ämnen som du redan har betyg i och som du vill höja.

På allmän kurs på Folkhögskola kan du däremot bara läsa in och upp kärnämnen/gymnasiegemensamma ämnen som till exempel svenska, matematik och engelska.

En fördel med allmän kurs är att samtidigt som du läser in betyg kan du även fördjupa dig i ett ämne som du gillar. Allmän kurs har nämligen olika inriktningar.

Du kan läsa lite mer om skillnaderna här: https://www.studentum.se/folkhogskola/grundlaggande-behorighet-8625.

Lycka till med valet! /Petra,SYV