Hur funkar utökade kurser?

21 mar 2023

Vad säger lagen om att göra en utökad studieplan? Jag läser naturvetenskapsprogrammet i årskurs 2 och vill gärna läsa Moderna språk 4, Matte 5 och Engelska 7 samtidigt. På så sätt hamnar jag på 2600 poäng och tänker att jag kan exkludera det av de 3 individuella val som går sämst betygsmässigt. Är detta tillåtet?

22 mar 2023

Betyg i utökade kurser kommer inte att räknas med i ditt betygssnitt om de utökade kurserna inte ingår i behörigheten eller meritpoängs kurserna för den högskoleutbildning som du vill söka. Du kommer inte att kunna byta ut några kurser med de kurser som du läser som utökade. Det är rektorn som avgör om du får läsa utökade kurser så du kan ta upp frågor kring detta med din rektor.