Hur fungerar garantiplatser efter basår?

20 mar 2023
Hej.

Jag vill läsa läkarprogrammet men jag har inte matte 4 och fysik 2. Jag tänkte läsa naturvetenskaplig basår för att jag hörde att den ger garanterad plats. Är det sant? Får jag garanterad plats på läkarprogrammet ifall jag läser naturvetenskaplig basår?

22 mar 2023

Naturvetenskapligt basår leder inte alltid till garantiplats på den utbildning man vill läsa. Ibland kan högskolorna erbjuda garantiplats till vissa program. Garantiplatserna brukar vara begränsade och det finns andra villkor kring dem som högskolan kan bestämma själva. Så om du vill veta vad som gäller för att få garantiplats måste du kolla det med respektive högskola. Jag har ingen kännedom om ett basår som ger garantiplats på en Läkarutbildning.