Hur blir jag sjuksköterska?

18 mar 2023
Hej! Jag har bara en fråga. Jag har funderat över atr studera till sjuksköterska. Jag har godkänt i de ämnen som behövs dock hat jag fär låg betyg. Kan jag fortfarande bli en sjuksköterska.

M.V.H.

20 mar 2023

Ja, du kan fortfarande bli sjuksköterska. Det du ska göra för att höja betygen är att skriva prövningar i de kurser du redan har. Prövning på Komvux innebär att man läser in en gymnasiekurs på egen hand och sedan gör en prövning, som ofta är både ett skriftligt och muntligt prov i ämnet. För den som redan har ett godkänt betyg i kursen från gymnasiet är prövning det enda sättet att höja ett betyg. Du kan också göra högskoleprovet och komma in genom det.