Kan jag få studentlägenhet på gymnasiet?

17 mar 2023

Jag börjar gymnasiet nästa år, jag fyller 18 år i april i år. Vilket betyder att jag kommer att vara 20 år och fortfarande i gymnasiet. Jag bor just nu hos min styvfar, eftersom min pappa inte bor i Sverige, men jag vill vara självständig och bo ensam, så har jag rätt att skaffa en studentlägenhet?

MVH

20 mar 2023

Om man vill flytta under gymnasiet så kan man inte få en student lägenhet (de är till för de som läser på högskola). Man måste istället hitta ett eget boende och betala för det själv. Det finns vissa bidrag som man kan söka som kan hjälpa till med kostnaderna, t.ex. inackorderingstillägg. Du kan läsa mer om bidraget på CSN:s hemsida här: http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/hur-mycket-kan-du-fa/inackorderingstillagg/1.2847. Men det täcker oftast inte hela kostnaden. Det kan därför vara svårt att flytta under gymnasiet om man inte har föräldrar som kan hjälpa till med kostnaden och inte har möjlighet att jobba.