Vad händer om man få F på nationella provet?

14 mar 2023
Hej, min fråga är vad som händer om man får underkänt (F) på nationella provet i engelska 6 men hade ett godkänt betyg sedan innan? Är det då nationella provet som avgör? Skälv har jag svårt med hör och läs delen, och undrar om vad som händer om jag får underkänt på dessa delar? Kommer jag då F I kursen?

Mvh, anonym

15 mar 2023

De nationella proven är inte examensprov utan ”ska vara en del av lärarens samlade information om en elevs kunskaper” (Skolverket). Det är alltså inte så att om du får ett lägre resultat på det nationella provet så sänker det ditt övergripande betyg. Men det är upp till din lärare att göra betygsbedömningen så du måste kolla med läraren hur hen tänker.