Hur blir jag astronom?

13 mar 2023
Hej jag är 18 år och är intresserad av att jobba som astronom, forska om planeter och stjärnor osv. men ja vet att de kommer bli svårt pågrund av min skol historia, led väldigt mycket av psykisk ohälska och därför sjönk mina betyg mycket och hoppade av gymnasiet. Men vill inte att de ska påverka de ja vill göra nu och då undrar ja vad ja måste göra för att nå dit.

13 mar 2023

Vad roligt att du vill bli astronom! Kandidatutbildning inom astronomi finns på många högskolor/universitet. På exempelvis Stockholms universitet finns ett kandidatprogram i astronomi som kräver grundläggande behörighet Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 4. Du kan söka på antagningspoäng till den högskola du vill gå på UHR.se.

Du behöver inte låta din tidigare skolhistoria hindra dig. Du kan, efter att du är över 20 år eller har gått ut gymnasiet, läsa de kurser du saknar på Komvux. Och där kan du även göra prövningar för att höja dina betyg. Sedan så är det bra att plugga till och skriva högskoleprovet eftersom det ger ytterligare en chans att komma in. Du kan ta kontakt med Komvux i din kommun och gör en studieplan med dem.

Eftersom du bara är 18 år så kommer du dock troligtvis få börja med att gå klart gymnasiet på en vanlig gymnasieskola eller på folkhögskola. Ta kontakt med den skola du vill gå och fråga om de kan ta emot dig. Ta kontakt med kommunen om du har svårt att hitta en skola som kan ta emot dig.