Frågor om utbildning

12 mar 2023
Hej !
Min fråga är jag vill studera ekonomi programmet men frågan är kan jag vilja inriktning mot bank på universitetet inte yrke . Jag har market att man får kandidat examen på universitetet när man klara den här kursen men kan man jobba med den här betyg utomlands.

13 mar 2023

Jag är osäker på vad du menar men Ekonomiprogrammet på högskola/universitet är en generell utbildning inom ekonomi. Den leder inte till ett specifikt yrke. Men vill du jobba inom bank så är det ett bra val. Det är alltid svårt att veta om man kan jobba utomlands med sin svenska examen men då det är ett brett ämne och man kan jobba med många olika saker efteråt är det generella svaret ja. Ta gärna kontakt med universitetet där du vill studera så kan de hjälpa dig att planera dina studier där.