Sök utbildning 👉

Hur funkar utökade kurser?

11 mar 2023
Hej!

Den här frågan är kanske orelevant på denna webbplatsen. Det är så att jag går 3:an på gymnasiet och jag har en fråga som jag har fått olika svar på. Det är så att jag läser matte 5 vilket är en utökad kurs. Flesta betyg som jag har är B och A. Men vad händer ifall jag får ett E på matte 5? kommer det att sänka min merit? Är det lönt att läsa matte 5 då man tror att man inte når högre än ett E. Så jag är osäker ifall det gynnar dig, även fast man får ett E? kommer det iallafall höja meriten på något sätt eller kommer din meritvärde att sjunka nedåt?

Tacksam för svar!

13 mar 2023

Det är absolut en relevant fråga! Svaret är lite komplicerat eftersom det beror på vad du ska söka till för utbildning efter gymnasiet. Betyg i utökade kurser kommer nämligen inte att räknas med i ditt betygssnitt om de utökade kurserna inte ingår i behörigheten eller meritpoängs kurserna för den högskoleutbildning som du vill söka.

Men om du söker en utbildning där matte 5 är en meritpoängskurs så kommer den att räknas med i betygssnittet. Då kommer ett lägre betyg sänka ditt snitt men samtidigt så vägs det ju upp av meritpoängen för matte 5 som är hela 1,0 meritpoäng.