Kan jag bli programmerare utan att läsa matte?

11 mar 2023
Hej jag går i åk 8 och vet inte vilken linje jag vill gå på. Och jag gillar inte matte så mycket men gillar programmera men det innebär att det är jätte mycket matte. Så har ni någon bra tips om bra jobb och bra lön

13 mar 2023

För att jobba som programmerare behöver du inte kunna jättemycket matte och inte heller för många utbildningar till yrket. Så låt inte det stoppa dig.

Men vill du läsa programmering på gymnasiet så har ju Teknikprogrammet inriktningen Informations- och medieteknik som kan vara intressant. Då krävs det ju som du säkert sett att man läser matte 1, 2 och 3. Vill du inte läsa matten så kan du välja ett annat program och istället lägga till kurser i programmering i ditt individuella val. Men kolla då med skolan att de kan erbjuda programmering som individuellt val.