Hur blir jag apoteksassistent?

10 mar 2023
Hej, Jag intresserar att utbilda mig som apotekassistent. Vad är krav? Jag klarade svanska som andra språk vad behöver ämnen som ge godkänna till kursen?

13 mar 2023

Hej!

Ingen speciell utbildning krävs för att bli apoteksassistent, du kan bli upplärd på arbetsplatsen men det krävs ofta minst gymnasiekompetens. Detta kan vara ifrån exempelvis Vård- och omsorgsprogrammet så du är utbildad undersköterska, eller Naturvetenskapsprogrammet.

Du kan även gå yrkesutbildning till Apotekstekniker. En apotekstekniker är expert på receptfria läkemedel och egenvårdsprodukter och jobbar med rådgivning och försäljning på ett apotek. Här kan du se utbud på olika utbildningar: https://www.studentum.se/utbildning/apotekstekniker.

Komvux hjälper dig att göra en studieplan som leder till ditt mål så ta kontakt med en studie-och yrkesvägledare där.