Vilka betyg krävs för att bli tandläkare?

09 mar 2023
Jag vill plugga till tandläkaren men jag tror inte att min merit räcker till programmet. Jag kommer gå med ungefär 15. Så jag undrar om det finns några universitet som accepterar låga merit.

10 mar 2023

Vad roligt att du vill bli tandläkare!

Intagningspoängen på Tandläkarprogrammet på universitet/högskola brukar ligga mellan 20 - 22 poäng, det kan variera beroende på var i landet man söker och om man söker till höstterminen eller vårterminen. Utbildningen tar 5 år. Om man har 22,5 poäng som är max betyder det att man har A i alla ämnen plus högsta meritpoäng som är 2,5. Så som du förstår så är det höga betyg i alla ämnen i som gäller om man vill bli tandläkare oavsett var man vill studera.

För att öka dina chanser att komma in kan du skriva högskoleprovet. Du kan även läsa upp dina betyg på komvux genom prövningar. Det kan ta lite tid plugga till högskoleprovet och prövningar för att slutligen komma in på programmet men om du är motiverad att lägga tid på det så är det en möjlig väg. Om du inte vill vänta med vidareutbildning kan du fundera på andra yrken inom samma område med lite lägre antagningspoäng, exempelvis tandhygienist eller tandskötare.